Zablák
A zabla a póni mozgását a lovas kezéből
kiindulva, a szárakon keresztül kifejtett nyomással szabályozza.A zabla
általában rozsdamentes acélból készül.Különféle szélességben gyártják őket,
biztosnak kell lenned abban, hogy a zabla mérete jó a pónidnak.Nagyon sokfajta
zabla van, ezeket használhatod leginkább:
Csikózabla:A legtöbb
csikózabla közepe csuklós.A karikájuk vagy szabadon vagy olajbogyó formában,
fixen van rögzítve a szájrészhez.Az olajbogyós zablát arra találták ki, hogy ne
csípje be a póni szájszögletét.A jól beállított csikózabla épp hogy csak
megráncolja a póni szája szélét.
Feszítőzabla:A nagykantár
részeként használjuk.Mivel a feszítőnek van egy szára is, emelőkarként
működik.Ha a kantárszárat hátrahúzzuk, a zablaszár elfordul, ami nyomást képez a
póni feje tetején és a szájában is.Ezzel egyidőben szorosabbra húzza az
álladzóláncot, ami nyomja a póni álgödrét, s ezzel még erősebb hatást lehet
elérni.A feszítőzabla működése mélyebb fejtartásra ösztönzi a pónit.
Pelhalm:A csikózabla és a
feszítőzabla kombinációja.Lehet egyenes, a zablaszár felé meghajlított ún.
félhold pelham, vagy a közepén egy ívvel kialakított pelham.A zablának 2
karikája van, amihez 2 kantárszárat csatolunk, de gyakran a 2 karikát szíjjal
kötjük össze.Ehhez a szíjhoz csatoljuk a szárat,így nem kell 2 szárral
lovagoni.
Kimbelwick:Olyan mintegy
pelham,de a zablának nincs hosszú szára.Egy kantárszárral kell használni, erős
szájú pónikon hasznos.
Nagykantár:A nagykantárban a
fent leírt feszítőzabla mellett egy csikózabla is van.A nagykantár csak
tapasztalt lovasok kezébe való.Díjlovagló versenyeken és bemutatókon
használjuk.
Zabla nélküli kantárok:A
legismertebb ezek közül a hackamore.Úgy működnek, hogy nyomást fejtenek ki a
póni orrára.Tapasztalt lovassá kell válnod,mielőtt zabla nélküli kantárt
használnál.
Westernkantárok:A torokszíj
és a homlokszíj helyett a ló bal füle körül egy hurok tartja a kantárt a
helyén.Általában nincs orrszíja és feszítő zablával van felszerelve.A
kantárszárak hosszúak,a végükön nincsenek összekapcsolva.
|